omega 3 dha

Voordelen van omega 3 DHA

Dit artikel gaat over de voordelen van omega 3 DHA. Maar eerst wat is die stof. We zullen het hier over omega 3 in zijn algemeenheid hebben en waar het zinvol is specifiek over DHA.

Wat is omega 3 DHA

Niet alle vetten zijn slecht voor ons. De vetten die goed zijn voor ons lichaam, kunnen we onderverdelen in enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren. In de tweede groep zitten de omega 3-vetzuren. De meest bekende daarvan zijn eicosapentaeenzuur (EPA), docosahexaeenzuur (DHA) en alfa-linoleenzuur (ALA). ALA is een essentieel vetzuur. EPA en DHA kunnen worden opgebouwd door ons lichaam. Voor DHA geldt dat slechts een 0,01% van de verkregen ALA erin kan worden omgezet.

omega 3 dha

Waarin zit DHA

DHA zit met name in schelp- en schaaldieren en vette vis. Daarom wordt DHA wel een visolie-vetzuur genoemd. Gekweekte vissen bevatten, afhankelijk van hun voeding, weinig of juist veel omega 3. Ze krijgen dat binnen uit de algen. Als ze geen algen eten, dan is hun omega 3-gehalte dus laag. Vette vissoorten zijn onder meer forel, zalm, makreel, haring en sardines. Je kunt ook voedingssupplementen nemen, onder meer via softgels en capsules met visolie.

Waarom is DHA goed voor ons

Elk lichaam heeft dagelijks vet nodig, onder meer:

  • voor de opslag van energie
  • als bouwcomponent voor de zenuwen, hersenen en hormonen
  • opdat de vitamines A, D, E en K beter worden opgenomen
  • ter bescherming tegen kou
  • voor de voorkoming dat zenuwcellen en organen beschadigen

Positieve effecten zijn verder onder andere:

  • de kans op hartziekten wordt kleiner als men wekelijks een portie vis eet
  • ongeveer 4 gram per dag van EPA en DHA kan onder bepaalde omstandigheden de bovendruk van ons bloed verlagen
  • gedurende een zwangerschap en bij het geven van borstvoeding is voor de ontwikkeling van het netvlies en de hersenen bij het kind DHA belangrijk. De kans van vroege geboorte wordt ook kleiner.

Geef een reactie