cryo

Hoe train je als krachtsporter effectief?

Als krachtsporter geef je je lichaam vaak een bepaalde belasting waardoor er schade ontstaat in de spier. De spier heeft vervolgens tijd nodig om te herstellen. Krachtsporters trainen voor supercompensatie. Ze willen namelijk sterker worden Bij veel sporten is het daarom belangrijk om zwaar te trainen om vervolgens goed te herstellen. Wist je trouwens dat je met Cryo therapie spierherstel kunt versnellen?

Meer over supercompensatie

Krachtsporters maken door training hun spieren als het ware kapot. Door de training ontstaan er minuscule spierscheurtjes. Door herstel maken je spieren zich sterker voor de volgende horde. Mooi toch? Waar een krachtsporter eerst 8 herhalingen kon op een bepaald gewicht, lukt dat na een herstelperiode 9 keer. Natuurlijk is dit niet altijd zo. Soms heb je meerdere trainingen nodig om zichtbaar sterker te worden bij een bepaalde oefening. Bij supercompensatie moet je er wel voor zorgen dat je na een rustperiode, je lichaam wel de maximale prikkel geeft.

Meer over progressive overload

Progessive overload is het toepassen van supercompensatie over een langere tijd. Het beste is om al je spieren minimaal 2 keer aan te spreken per week. Zo geef je je spieren een optimale prikkel om sterker te worden. Door telkens iets zwaarder te tillen wordt je sterker. Natuurlijk gaat dit nooit in een stijgende lijn. Het kan zijn dat het maar niet lukt om zwaardere gewichten te pakken. Je kunt tegen een plateau aanlopen.

Meer over een plateau

Als je over een langere tijd je lichaam en spieren pusht, dan kan het zijn dat je lichaam vermoeid is geraakt en dat de progressie uitblijft. Wat moet je dan doen? Het beste is om te werken in cyclussen. Veel krachtsporters trainen 7 a 8 weken lang voor supercompensatie. Daarna is het tijd voor een deload week.

Meer over een deload week

Als je het gevoel hebt dat je slechter herstelt van trainingen, of dat je last hebt van pijnlijke zenuwen, spieren of gewichten, dan is het goed om een deload week in te plannen. Als je gaat deloaden dan train je minder zwaar dan normaal. Nu denk je misschien dat je dan kracht verliest. Niets is minder waar. Doordat je de load op je spieren, pezen en gewrichten tijdelijk verlaagd, herstel je juist beter. Velen voelen zich na een deload week fris, gemotiveerd en sterker. Tijd voor een nieuw cyclus.