Bootcamp in de winter

Bootcamp is een populaire teamsport waarin je afwisselend conditie- en krachtoefeningen in de buitenlucht doet. Er zijn steeds meer mensen in allerlei leeftijdsgroepen die zich aanmelden en voor de zware uitdaging gaan. Je kunt gemengd of kiezen voor een bootcamp met alleen vrouwen of mannen. Je zou denken dat bootcamp Tilburg alleen voor in de zomer is, maar bootcamp in de winter is nog intensiever. Dit zijn de grootste redenen waarom je juist in de winter moet gaan bootcampen! We dagen je uit!

Een betere bewustwording
In de koude buitenlucht kun je toch niet ontspannen je workouts gaan doen? Een vraag die vaak gesteld wordt. Juist door te bewegen in koude temperaturen kom je meer in balans met jezelf. Vooral bij intervaltrainingen komt je bloedsomloop door de intensiteit en afwisseling van tempo goed op gang. Door de kou hoeft je hart minder te pompen, waardoor de hartbelasting daalt. Trainen in de kou wordt iedere dag steeds meer ontspannen en relaxter, nadat je lichaam en geest er gewend aan is geraakt. Je verbruikt minder energie, maar de koude omgeving geeft je een extra energie boost. Je geheugen wordt beter en je bent meer geconcentreerd. Doordat je helemaal gefocust bent op je eigen lichaam door de allround training, kun je je hoofd helemaal leeg maken. Hierdoor krijg je een betere bewustwording van je eigen kunnen en prestaties.

Blij als een ei door kou
Hoe kun je blij zijn als het koud is? Eigenlijk heel simpel. Door een paar geluk stofjes aan te wakkeren wat in je hersenen wordt aangemaakt door toedoen van sporten.

Dopamine: komt vrij als je een doel hebt bereikt en je over de kou heen bent gestapt. Je hebt het toch maar mooi gedaan door de kou te trotseren! Een hele prestatie.
Serotine: is een hormoon die vrijkomt door duurtraining in de kou, waardoor je je gelukkig voelt.
Oxytocine: bootcamp is een teamsport. Door de sociale contacten zorgt dit knuffelhormoon voor vriendschap, vertrouwen en liefde.
Endorfine: door de variatie van de trainingen kan de runnershigh ontstaan. Deze stof zorgt dat je over je pijngrens kunt gaan en meer prestaties kunt leveren.

Effectief voor je lichaam
Trainingen op sneeuw vraagt een behoorlijke dosis uithoudingsvermogen. Hardlopen en wandelen worden afgewisseld met krachtoefeningen, waardoor je voet- en kuitspieren sterker worden. Je afweer wordt sterker en je spijsverteringskanaal wordt door de bootcamp gestimuleerd. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Je botten en spieren worden sterker en door de buitenlucht krijg je je dosis vitamine D binnen. Door intensief bewegen wordt je huid beter en krijgt het een fitte uitstraling, wat komt door de bloedcirculatie. Je eigen zweet (juist met de winter bootcamp zweet je ook), kan als een diepe gezichtsreiniger dienen. Hierdoor wordt vuil en afvalstoffen uit je huid gedrukt. Je verbrandt dubbel zoveel calorieën en valt effectief af. Je hart wordt sterker door het trainen, waardoor je langer en gezonder leeft. Je zit lekkerder in je vel, na een enerverende bootcamp, wat weer goed voor je zelfvertrouwen is!

Bron: laatdespelenbeginnen.nl